Easy to do business with

Vår historia

GPBM grundades som en liten startup 1986 och har sedan dess expanderat till ett multinationellt bolag med marknadsledande varumärken inom belysning, batterier och brandsäkerhet. Här kan du läsa mer om hur GPBM har växt och utvecklats under åren.

 

 

 

 

1986

Bolaget grundades med namnet Cebon. De första batterierna som började säljas var knappceller och verksamheten bedrevs då bara på den svenska marknaden.

 

 

1988

Första kontakterna etablerades med Gold Peak Industries (GPI) i Hong Kong. GP Batteries blev bolagets batterileverantör.

 

 

 

 

1995

Marknaden för mobiltelefoner exploderar och skapar en enorm efterfrågan på telefonbatterier och accessoarer. Bolaget expanderar och startar ett dotterbolag i Finland. Distributionsnätverk etableras på den norska och danska marknaden. Omsättning cirka 70 miljoner kronor.

 

 

2000

GP PowerBank batteriladdare expanderar kraftigt, GP Batteries etablerar sig mer och mer och anses vara en av de största batterileverantörerna i Norden. Dotterbolag startas i Norge och Danmark, vilket möjliggjorde egen distribution i hela Norden. Omsättning cirka 100 miljoner kronor.

 

 

 

 

 

2004

Digitalkamerans självklara plats i hemmet skapar en ännu större efterfrågan på laddningsbara batterier. Organisk tillväxt och förvärv av GPBM France, GP Batteries distributör på den franska marknaden. Omsättning cirka 280 miljoner kronor.

 

2006

Förvärv av GPBM Italy, GP Batteries distributör på den italienska marknaden. Vi passerar milstolpen 100 anställda i organisationen. Omsättning cirka 330 miljoner kronor.

 

 

 

 

 

 

2009

Nordisk utrullning av varumärket Housegard, en komplett leverantör av brandsäkerhetsprodukter för konsument. Marknadsledande inom konsumentbatterier (laddningsbara och alkaliska) i Sverige.

 

 

 

 

 

2012

Erhöll det prestigefyllda designpriset Reddot Award för vår brandsläckare Firephant. På grund av vår kärlek till fotboll och vilja att bredda vår marknadsföringsstrategi för GP Batteries blev vi huvudsponsorer för ett av Sveriges topplag, IFK Göteborg.

 

 

2013

Kommersiell lansering av Firephant med kunder som Electrolux Home. Sortimentet för portabla laddare, GP PowerBank, breddas och vi satsar på TV-reklam. Under 2013 introduceras även en ny organisationstruktur, Nordic-Italy-France (NIF), med supportfunktioner för samtliga bolag i Göteborg.

 

 

 

 

 

2014

Försäljningen av våra portabla laddare GP PowerBank blomstrar och vi gör ytterligare investeringar i vår marknadskommunikation genom digitala och traditionella medier.

 

 

2017

Housegard lanserar släckmedlet AVD och utökar Firephants sortiment med brandvarnare. GPBM introducerar sin miljö- och hållbarhetssatsning: Green Investment. Omsättningen passerar 400 miljoner kronor.