Stolt historia
GPBM är ett relativt ungt företag med en lång historia. Här kan du läsa mer om hur företaget har växt och utvecklats under åren.
1985
Bolaget grundades.
1988
Första kontakterna etablerades med Gold Peak Industries (GPI) i Hong Kong. GP Batteries blev bolagets batterileverantör.
1995
Marknaden för mobiltelefoner exploderar och skapar en enorm efterfrågan på telefonbatterier och accessoarer. Bolaget expanderar och startar ett dotterbolag i Finland. Distributionsnätverk etableras på den norska och danska marknaden. Omsättning cirka 70 miljoner kronor.
2000
GP PowerBank batteriladdare expanderar kraftigt, GP Batteries etablerar sig mer och mer och anses vara en av de största batterileverantörerna i Norden. Dotterbolag startas i Norge och Danmark, vilket möjliggjorde egen distribution i hela Norden. Omsättning cirka 100 miljoner kronor.
2004
Digitalkamerans självklara plats i hemmet skapar en ännu större efterfrågan på laddningsbara batterier. Organisk tillväxt och förvärv av GPBM France, GP Batteries distributör på den franska marknaden. Omsättning cirka 280 miljoner kronor.
2006
Förvärv av GPBM Italy, GP Batteries distributör på den italienska marknaden. Vi passerar milstolpen 100 anställda i organisationen. Omsättning cirka 330 miljoner kronor.
2009
Nordisk utrullning av varumärket Housegard, en komplett leverantör av brandsäkerhetsprodukter för konsument. Marknadsledande inom konsumentbatterier (laddningsbara och alkaliska) i Sverige.
2012
Erhöll det prestigefyllda designpriset Reddot Award för vår brandsläckare Firephant. På grund av vår kärlek till fotboll och vilja att bredda vår marknadsföringsstrategi blev vi huvudsponsorer för ett av Sveriges topplag, IFK Göteborg.
2013
Kommersiell lansering av Firephant med kunder som Electrolux Home. Sortimentet för portabla laddare, GP PowerBank, breddas och vi satsar på TV-reklam. Under 2013 introduceras även en ny organisationstruktur, Nordic-Italy-France (NIF), med supportfunktioner för samtliga bolag i Göteborg.
2014
Försäljningen av våra portabla laddare GP PowerBank blomstrar och vi gör ytterligare investeringar i vår marknadskommunikation genom digitala och traditionella medier.